Skip to main content

Als projectontwikkelaar of vastgoedbelegger wil je graag vóór de oplevering van het project al je woningen verhuurd hebben. In deze blog vertelt Saidou Justin Blindenburg hoe data je daarbij kan helpen.

Vastgoed is emotie

Wonen is een primaire behoefte en mensen die op zoek zijn naar een woning, doen dat omdat ze een stap in hun leven gaan maken. Zo’n stap gaat gepaard met emotie, daarover sprak ik al in de podcast van Roelof Hemmen. Tegelijkertijd heb je als projectontwikkelaar of vastgoedbelegger ook een doelstelling. Als het even kan, wil je vóór de oplevering van het project alle woningen verhuurd hebben. Dat is waar data en emotie elkaar tegenkomen.

Disbalans tussen woonbehoefte en woningaanbod

Door de disbalans tussen de woonbehoefte en het woningaanbod lijkt het onmogelijk om iedereen een passende woning te kunnen bieden. Dat is waar de rol van data om de hoek komt kijken. Door bij elk nieuw vastgoedproject een uitgebreide analyse te doen, kun je vraag en aanbod veel beter matchen. Als je in kaart brengt hoe het project eruit ziet, wat voor type woningen er vrijkomen voor verhuur en dat koppelt aan data over de behoefte van de doelgroep, kun je verbanden gaan leggen. Zonder die data, blijft het gokken en kun je alleen maar hopen dat je je woningen verhuurd.

Maak van geïnteresseerden daadwerkelijke leads

Heb je een project met vijftig tweekamerappartementen, dertig driekamerappartementen en twintig vierkamerappartementen dan ga je die tweekamerappartementen niet slijten aan jonge gezinnen en de vierkamerappartementen niet aan starters. Door daar rekening mee te houden, kun je veel gerichter communiceren. Door je communicatie aan te passen aan de verschillende doelgroepen, maak je van geïnteresseerden wél waardevolle leads.

Gepersonaliseerde communicatie

Hoe meer je je verhuurproces automatiseert, hoe meer ruimte voor persoonlijke aandacht en service voor wie daar behoefte aan heeft. Zo kan blijken dat een stel zich heeft ingeschreven op een project, maar hun inkomen toch niet hoog genoeg lijkt te zijn. Nu komt het in de praktijk nog wel eens voor dat ze bijvoorbeeld het inkomen van de partner vergeten zijn te vermelden. Als je dat kunt achterhalen – met dank aan de verzamelde data – komen ze mogelijk wel in aanmerking voor de woning. De marketinginspanning wordt beloond, dankzij optimale inzet van gepersonaliseerde communicatie.

Meer rendement uit je inspanningen

Cijfers zijn alleen van waarde als je ze juist interpreteert. Zo kun je duizenden inschrijvingen hebben, maar als er onvoldoende potentiële huurders tussen zitten, blijft het gewenste resultaat uit. Zonde van je marketingbudget. Hoe beter je op de data focust, hoe persoonlijker je aanpak en hoe meer rendement je uit je inspanningen haalt.

Meer weten?

Zoek je ook een partner die kennis en ervaring heeft van marketing, communicatie, van automatisering én vastgoed? Stuur ons een mailtje, bel naar 085-0640184 of plan direct een afspraak in. We leren je graag kennen.